- Google Documents adalah editor berasaskan-web untuk membuat, mengedit, dan berbagi dokumen, spreadsheet, presentasi, gambar, dan formulir Google. Dokumen online ini sangat terintegrasi dengan layanan Google Apps lainnya dan menyediakan ciri-ciri gabungan real-time yang sangat canggih.
- Google Drive merupakan satu tempat untuk mengelola semua file Anda, termasuk Google Documents.
Tutorial:
1. Pergi ke pautan https://drive.google.com dan login menggunakan akaun google.
2. Cara untuk membuat folder baru:
- Klik pada butang New Folder
- Masukkan nama folder
- Klik Create
3. Untuk muatnaik(upload) file :
- Klik pada butang UPLOAD.
- Klik pada Files .
- Pilih file dan tunggu proses upload selesai.
4. Cara untuk share file pada umum(public):
- Selepas proses upload selesai, akan muncul kotak seperti gambar dibawah.
- Klik pada Share.
- Seterusnya, pada Sharing Settings , pada bahagian Who has access , klik Change..
- Pada bahagian Visibility options , tandakan(tick) pada Public on the web.
- Klik Save.
- Selanjutnya, anda boleh copy link yang berada pada bahagian Link to share dan anda boleh share pada rakan-rakan anda.
- Anda juga boleh berkongsi file melalui Social Button yang disediakan.
5. Cara untuk pautkan link file seperti CSS atau JS(javascript) pada blog atau web:
- Link asal adalah seperti gambar dibawah.
- Kod yang di highlight adalah Code ID bagi file tersebut.
- Untuk letakkan pada blog atau web, anda tidak boleh menggunakan link share seperti gambar di atas.
- Anda perlu gunakan link seperti dibawah:
https://googledrive.com/host/CODE ID FILE/
- Gatikan CODE ID FILE dengan code ID file .
- Contohnya:
https://googledrive.com/host/0B-VGFUPzYx5zUGdHUjN5MExsWk0/6. Cara untuk menggunakan Google Drive Web Editor :
- Klik pada CREATE
- Pilih Editor yang anda mahu gunakan seperti Document, Presentation, Spreadsheet, Form dan Drawing.
SEMOGA SEDIKIT SEBANYAK DAPAT MEMBANTU . SEKIAN :)
No comments:
Post a Comment